Iltaa, huomenta tai mitä tää ny on

Kuljettajan työ eri vuorokauden aikoina tuo mukanaan mielenkiintoisia näkökulmia käsitteisiin huominen ja ilta. Ravintolat ovat nykyisin avoinna aamuyön tunneille ja pidentyneistä aukioloajoista johtuen myös ruokapaikkoja on Tampereen keskustassa avoinna aamuun asti.

Iltaa ravintolaan viettämän menneet asiakkaat ovat luonnollisesti kotimatkallaankin iltaa viettämässä. Monet asiakkaat käyvätkin kotimatkallaan keskustelua siitä, mitä tapahtuu huomenna, vaikka tarkoittavat pian valkenevan päivän tapahtumia. Määränpäässä useimmat asiakkaat toivottavat kuljettajalle hyvää illan jatkoa - klo 5 aamulla. Kyse on luonnollisesti tahattomasta komiikasta, joka perustuu asiakkaan omaan vuorokausirytmiin.

Välillä kohtaan asiakkaita, jotka ovat tietoisia ajasta. Erään kerran olin rautatieasemalla lähes valmis päättämään vuoroani, kun Hämeenkadulta käveli neitokainen kohti autoani. Toivotin hänelle hyvät huomenet ja hän pysähtyi hetkeksi muutaman metrin päähän autostani. "Niin... mitä tässä nyt pitäisi toivottaa ... en tosiaan tiedä. Kotiin pitäisi kuitenkin päästä - kiitos".

Tolpalla tapahtuvia kohtaamisia haastavampia ja herkempiä ovat tilaukset. Aika usein soitan asiakkaalle, että tilaus on vastaanotettu ja olen matkalla. Kerron myös kauanko saapumiseni kestää. Soitttaessani kello kahden ja viiden välillä yöllä pähkäilen aina, että mitäs minä puhelimeen vastaavalle asiakkaalle toivotan. Ajankohtaan tietenkin sopisi "taksin kuljettaja tässä, hyvää yötä. Olen vastaanottanut tilauksenne ja olen siellä 12 minuutin kuluttua." Hyvän yön toivottaminen ei kuitenkaan tunnu oikein luontevalta ja olenkin päätynyt käyttämään tampereenkielistä moro-tervehdystä.

Kuljettajana pitää tunnistaa myös aamuyön tuntien tuoma kirjo asiakkaissa. Neljän jälkeen taksia tarvitsevat eivät välttämättä ole ravintolasta tai jatkoilta kotiin palaavia, vaan jo uuteen työpäivään starttaavia tai muita matkailijoita, jotka tarvitsevat kyydin työpaikalleen, lentokentälle, linja-autoasemalle tai rautatieasemalle.

Suurin osa väestöstä elää edelleen ns. päivärytmissä ja sen mukaan on palvelut määritelty. Niinpä minäkin usein työvuoroni päättyessä piipahdan läheiselle Nesteelle ostamaan aamupalan, joka on minulle illallinen.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Yö ja päivä - kuljettajalla on monta roolia

Amisreformista taksireformiin

Älä oleta - kohtaa asiakas ja kilpailijat avoimin mielin