Hajatelmia taksilain uudistuksesta ja taksipalveluista

Uudistunut taksilaki on ollut nyt voimassa reilun vuoden. Siitä on keskusteltu ja kirjoitettu paljon. Julkisuuteen on tuotu paljon negatiivisia näkökulmia ja media on saanut aikaan jopa pelkoa takseja kohtaan. Minulla ei tietenkään ole kokemusta vanhan lain aikaisesta toiminnasta, mutta otanpa kuitenkin kantaa asiaan nostamalla uudistuksen myönteisiä asioita esiin.

Taksinkuljettajana voin nykyisin ottaa asiakkaita kyytiin mistä vaan. Jos olen vienyt asiakkaan Tampereelta Jyväskylään voin jäädä Jyväskylään ajamaan keikkoja ja odottaa mahdollista paluukyytiä Tampereelle. Jos minä vien asiakkaita Poriin vaikkapa teatterinäytökseen tai johonkin juhlatilaisuuteen, voin heidän tilaisuutensa ajan ajaa keikkoja Porissa ja sitten kuljettaa asiakkaani takaisin Tampereelle.

Asiakas voi valita taksinsa. Lähtökohtaisesti taksitolpilla noudatetaan edelleen herrasmiessääntöä, eli jonon ensimmäinen saa ensin asiakkaan, sitten toinen jne. Asiakkaalla on kuitenkin oikeus valita tolpalla jonossa olevista takseista haluamansa. Valinnan perusteena voi olla esimerkiksi auton väri, automerkki tai taksiyritys. Myös henkilö- ja tavaramäärä voivat vaikuttaa asiakkaan valintaan.

Tilataksi ei ole 1-4 henkilön kuljetuksissa kalliimpi kuin henkilöauto. Takseissa taksat määräytyvät henkilöluvun, eivät auton koon mukaan. Kajonilla 1-4 henkilön kuljetus on saman hintaista henkilöbemarilla ja Mersun Vito-tila-autolla. Tilatakseilla yli 4 henkilön kuljetuksissa astuvat voimaan kalliimmat taksat, koska asiakkaitakin on enemmän. Tästä voi myös neuvotella. Jos minä olen kuljettanut perhettä tai vastaavaa ryhmää, jossa on aikuisia ja lapsia, niin olen käynnistänyt ajon 1-4 taksan mukaan. Lapset kun eivät oletettavasti maksaa omaa osuuttaan. Jos asiakkaat ovat kaikki aikuisia, niin ajan 5-8 -taksan mukaan.

Tiedän, että on kuljettajia, jotka tila-autoa ajaessaan käynnistävät keikan aina isoimman mahdollisen taksan mukaan. Jos siis asiakkaana koet, että kyyti oli ylihintainen, niin pyydä kuitti, tarkista siitä millä henkilömäärällä kuljetus on veloitettu. Riitatilanteessa on paras maksaa kyyti ja ottaa yhteyttä kuitissa näkyvään yhtiöön ja taksitarkastajiin.

Taksilain uudistuksen jälkeen taksamittari ei ole ollut pakollinen, mutta oman käsitykseni mukaan lähes kaikissa takseissa se kuitenkin on. Kaikissa Kajonin autoissa on mittari ja omista ajoistani yli 95% ajetaan mittariajoina. Sopimusajoina ajetaan yleensä pidemmät keikat. On toki asiakkaita, jotka haluavat sopia kyydille hinnan ennen matkan aloittamista ja se on tietenkin mahdollista. Oman kokemukseni mukaan Kajonilla käytössä oleva ja koko ajan yleistyvä matkan pituuteen ja käytettyyn matka-aikaan perustuvan hinnoittelun laskennalliset ennakkoarviot antavat hieman yläkanttiin asettuvan summan. Erityisesti liikenteen ruuhka-aikojen ulkopuolella mittariajo on alle 50 km:n matkoilla asiakkaalle edullisempaa kuin ennakkolaskelmaan perustuva sopimusajo.

Median kohdistama arvostelu lainsäädäntöä kohtaan ja yksittäisten väärinkäytösten ja virheiden räikeä uutisointi on johtanut taksinkuljettajien ammattietiikan kohtuuttomaan kyseenalaistukseen. Taksialalla kuten monella muullakin alalla tapahtuu väärinkäytöksiä ja tehdään virheitä, mutta yksittäisten henkilöiden toiminnan ei pitäisi langettaa epäilyksen varjoa koko ammattikunnan päälle.

Talvella Hämeenkatua ajaessani erään baarin edustalla näin naishenkilön heiluttavan kättään. Pysäytin ja hän tiedusteli hinnan haluamaansa osoitteeseen. Annoin hinta-arvion +/- 2 euroa. Hän hyväksyi sen, nousi seuralaisensa kanssa autoon ja lähdettiin liikkeelle. Kohteessa pysäytin auton, kerroin summan, joka oli antamani arvion sisällä. Maksaessaan asiakas päivitteli, että taksilla matkustaminen on uuden lain myötä niin hankalaa. Vastasin hänelle kysymyksellä: "Viitasit minut pysähtymään, sait hinta-arvion, kyydin joka vastasi hyväksymääsi hinta-arviota ja olet nyt kotiovella. Mikä tässä oli hankalaa ja vaikeata?" Asiakkaan oli pakko myöntää, että ei mikään. Toivotin hyvää illan jatkoa ja kehotin jatkossakin olemaan rohkea ja ottamaan Kajonin takseja lennosta ja nauttimaan turvallisista ja edullisista kyydeistä. Annoin myös yhteystietokortin, mahdollisia tilaustarpeita ajatellen.

Uutta taksilakia on arvosteltu myös siitä, että kilpailun vapauttaminen on hintojen laskemisen sijaan nostanut niitä. Tutkimusten mukaan tietyillä alueilla hinnat ovat nousseet selkeästi, mutta jälleen uskallan kehua edustamaani yhtiötä. Hintoja ei ole nostettu ja Kajonin hinnoittelu on muutenkin hyvin selkeä: lähtömaksu, kilometri- ja aikataksa ovat samat 24/7. Tarkoittaa sitä, ettei ole ruuhka-, yö- tai viikonlopulisiä.

Keväänkorvalla rautatieasemalla kollegan kanssa keskustellessani meitä lähestyi naishenkilö, joka kysyi varovaisesti, voisiko hän tulla meidän autoon, vai onko pakko ottaa jonon ensimmäinen taksi. Olin Kajoneista ensimmäinen, joten otin hänet kyytiin. Matkalla nainen kyseli tekikö hän nyt jotain väärin. Selvitin hänelle tolppatoiminnan periatteet ja vakuutin, että mitään väärää ei tapahtunut. Asiakkaana hänellä oli oikeus valita taksi. Nainen kertoi työnsä iltapainotteisuuden johdosta joutuvansa käyttämään kotimatkaansa usein taksia ja Kajonin taksien ajavan iltaisin hänen kotimatkansa useita euroja edullisemmin, kuin muiden taksiyhtiöiden. Hän ei kuitenkaan aikaisemmin ollut uskaltanut ottaa muita, kuin jonon ensimmäisen auton, koska ei tiennyt valinnanvapaudestaan.

Minun näkemykseni mukaan uudistunut taksilaki on muuttanut taksitoimintaa avoimen markkinatalouden suuntaan ja vähentänyt turhaa byrokratiaa. Mitä paremmin teet työsi ja palvelet asiakasta, sitä varmemmin luot asiakassuhteita ja pärjäät kilpailussa. Olenkin verrannut taksitoimintaa torikauppaan. Kaikilla myyjillä on mansikoita, herneitä ja perunoita. Hinnat ovat hyvin lähellä toisiaan. Millä perusteella asiakas päättää keneltä ostaa? Tuotteiden esille asettelu ja myyjän persoona ovat ratkaisevassa roolissa. Hyvät kokemukset tuotteista ja myyjän kanssa tapahtuvasta asioinnista synnyttävät jatkuvuutta asiakassuhteeseen.

Samalla tavalla taksialalla yksittäisen kuljettajan toiminta vaikuttaa asiakkaiden mielikuviin koko yritystä kohtaan. Hyvä kokemus ruokkii käyttämään samaan yhtiötä ja usealta kuljettajalta saatu hyvä palvelu vahvistaa luottamusta. Yksittäinen kuljettaja voi vastaavasti romuttaa asiakassuhteen, erityisesti kokemuksen ollessa ensimmäisiä kertoja yhtiön palvelujen käytössä. Maineen paikkaaminen ei ole helppoa, mutta mahdollista.

Asiakas oli tulossa taksiani kohti, pysähtyi jonossa takanani olleen kilpailijan kohdalla, mutta tuli kuitenkin luokseni ja pyysi tiukkaan sävyyn hinta-arvion haluamaansa osoitteeseen. Olin hieman hämilläni, mutta tietenkin laskin arvion. Kerroin myös, että mittarilla pääsemme todennäköisesti arvion alle, mutta arviota enempää en veloita. Asiakas nousi kyytiin pyytäen ajamaan mittarilla. Matkalla hän kertoi aikaisemmasta huonosta kokemuksesta, josta oli valitettuaan saanut hyvityksen. Perillä mittarikyyti alitti hinta-arvion 2 eurolla. Asiakas totesi hinnan ja palvelun olevan nyt kohdallaan. Hän kertoi henkilökohtaisen boikotin nyt päättyvän ja seuraavat kerrat ja kuljettajat ratkaisevat mihin suuntaan vaakaa lähtee kallistumaan.

Olen sitä mieltä, että taksitoiminnassa pitäisi lopettaa keskustelu lakipykälistä ja keskittyä tarkastelemaan palvelujen sisältöjä ja palvelujen toteutumista. Hintavertailuja pitäisi tehdä myös ruuhka-aikojen ja yötaksojen välillä, sillä niissä ovat suurimmat erot yhtiöiden välillä.



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vitostiellä

Auton vai asiakkaiden kuljettaja

Yö ja päivä - kuljettajalla on monta roolia